Pedagogische doelen

Om emotionele veiligheid te kunnen bieden, is het belangrijk dat uw kind mij vertrouwt en zich veilig bij mij voelt. Dit probeer ik te bereiken, door ten eerste gebruik te maken van een wenperiode. In deze periode komt uw kind één of twee keer twee uurtjes kijken in de opvang. Voor ons beide is dat de mogelijkheid om elkaar te leren kennen en ik kan kijken waar uw kind behoefte aan heeft.
Tijdens de opvang uren hanteer ik een vast dagschema (m.u.v. kinderen tot 1 jaar. Zij volgen hun eigen schema), wat ook visueel zichtbaar is in de opvang door middel van kindvriendelijke picto’s. Door een vast ritme, weet uw kind waar hij/zij aan toe is en ervaart sneller een gevoel van vertrouwen en veiligheid.

In mijn manier van communiceren naar uw kind toe houd ik hier ook rekening mee. Ik vind het belangrijk dat een kind zich gehoord voelt en zijn verhaal bij mij kwijt kan. Dit kan tijdens een gezamenlijk moment met alle kinderen, of juist even 1 op 1 wanneer hij/zij daar behoefte aan heeft.
Ik gebruik veel de communicatie methode ‘How To Talk To Kids’. Hierbij benoem en erken je de gevoelens en emoties die het kind laat zien en respecteer je deze gevoelens binnen de gestelde grenzen. Hiermee bedoel ik dat als een kind bijvoorbeeld boos is, hij dit natuurlijk mag uiten, maar hij zichzelf of anderen geen pijn mag doen. Ik bied hem dan een alternatief aan waar hij zijn boosheid op mag uiten (bijvoorbeeld een vel papier en een potlood en dan mag hij/zij tekenen hoe boos hij/zij is.)

Emotionele veiligheid

Persoonlijke competentie

Mijn mening is dat ieder kind uniek is en zich mag ontwikkelen op zijn/haar eigen tempo. Binnen de opvang zijn er verschillende materialen aanwezig, afgestemd op alle ontwikkelingsniveaus van 0 t/m 4 jaar. Ik kijk en observeer en sluit aan bij waar uw kind op dat moment behoefte aan heeft. Door ze zelf te laten ontdekken en proberen, wil ik hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid vergroten. Hierbij kun je denken aan zelf brood smeren, jas aan, laarzen aan en handen wassen.
Door het speelgoed binnen de opvang iedere keer af te stemmen op het thema waar we op dat moment mee werken en het gebruik van open ended speelgoed wordt de creativiteit van de kinderen iedere keer opnieuw  geprikkeld.

Sociale competentie

Op de opvang zijn meerdere kinderen in de leeftijd van 0 t/m 4 jaar aanwezig. De kinderen hebben daardoor de mogelijkheid om met elkaar te spelen en zo hun sociale vaardigheden te vergroten. Tijdens het spelen en de diverse activiteiten zal ook het samenwerken gestimuleerd worden. Denk bijvoorbeeld aan samen hooi geven aan de kalfjes of samen een emmer met brokken tillen.
Waar kinderen spelen, kan er ook een ‘ruzie’ ontstaan of kan het voorkomen dat er speelgoed wordt afgepakt van elkaar. Ik kijk eerst of ze het samen kunnen oplossen, hiermee bevorder ik hun conflict oplossend vermogen. Merk ik dat ze er samen niet uitkomen, zal ik ze ondersteunen in het vinden van een oplossing.

Voor de kleinste kinderen is er een box aanwezig op de opvanglocatie, om ze veiligheid en geborgenheid te geven die ze nog nodig hebben. Op rustige momenten kan de box ook weggezet worden, zodat de kleinste kinderen ook de ruimte krijgen om te kunnen rollen of kruipen en om op hetzelfde niveau als de andere kinderen te spelen. Daarnaast leren de kinderen om rekening te houden met elkaar.

Belonen zal ik voornamelijk doen door het geven van een compliment of een dikke duim. Bij het trainen van de zindelijkheid maken we gebruik van een beloningskaart om visueel te maken hoe goed het plassen op het potje/wc gaat.
Ik geloof niet zozeer in straffen en zal hier dan ook geen gebruik van maken, wel zal ik (op hun niveau) met ze in gesprek gaan over wat er is gebeurd en de emotie die hierbij aanwezig is bespreken. Samen kijken we naar wat een eventuele oplossing voor de volgende keer zou kunnen zijn.

Normen en waarden

Ik wil de kinderen meegeven dat iedereen zijn eigen normen, waarden en cultuur heeft en dat je dit moet respecteren.
Daarnaast wil ik ook meegeven dat je respect moet hebben voor de dieren en de natuur. Wanneer wij in de stal zijn, lopen we rustig langs de koeien om ze niet te laten schrikken. Ook tijdens een boswandeling lopen we op de paden, zodat wij de natuur en alle dieren die er wonen niet verstoren.
Binnen de opvang zullen er ook een paar regels zijn. We eten bijvoorbeeld alle maaltijden aan tafel (m.u.v. als we gaan picknicken), wachten tot iedereen klaar is met eten en we wassen onze handen voordat we aan tafel gaan, we praten rustig en houden rekening met elkaar.